In het zoekveld: ‘Gazelle Damesfiets’. Categorie “Fietsen en Brommers”. Ik klik op zoek. Een full banner van Wehkamp.nl, drie advertenties door Google en een skyscraper van Tele2. De zoekresultaten worden aangevoerd door een Topadvertentie met damesfiets van de HEMA (€ 5,- per klik). Gevolgd door nog meer bedrijven-toppers, die me doen twijfelen of ik ooit nog bij een particuliere advertentie ga uitkomen. Daarna volgen de omhooggebelde (€ 1,30) dagtoppers (€ 1,50) van betalende particulieren. Mijn bijpassende rokerstafel staat na mijn omhoogbelactie een dag later al weer op pagina 15. Maar, mijn marketinghart pompt sneller op Marktplaats: een strak businessmodel en slimme online adverteerders.
In het zoekveld: ‘wegens omstandigheden’. Zoek in titel en omschrijving. Categorie: ‘Dieren en toebehoren’. Ik klik op zoek. “Gratis af te halen. Vlinderhondje 11 jaar oud. Wegens overlijden van mijn moeder. Mijn kind blijkt allergisch dus wij kunnen hem echt niet houden. Je krijgt zijn mand, speeltjes en voer en medicatie voor nog 3 weken mee. Geen fokkers!” Bijgaande banner: “www.animalking.nl, ruim assortiment met leuke trendy dierenspullen”. Ik laat me entertainen op Marktplaats: met klein leed en grappige mismatch-bannering.
In het zoekveld: ‘lieve man gezocht’. Categorie: ‘Contacten en berichten’. Afstand: binnen 3 km. Ik klik op zoek. “Ik ben nu 6 jaar alleen met mijn gehandicapte kind, mishandeld en misbruikt door mijn ex en wil graag vooruit met een maatje aan mijn zij. Ik moet naar het ziekenhuis voor een operatie. Mijn kind zou eigenlijk beter af zijn in een tehuis”. Advertentie door Google: “Alles over sexcontacten op www.zoeken.nl/sexcontacten”. Een brok in mijn keel op Marktplaats: groot leed bij mij om de hoek, waar woorden tekort schieten en geen enkele banner meer bij past.