28 juli 2010 verscheen er een interview op www.thenextwomen.nl in de rubriek Female Heroes. Lees het interview op de site hieronder.
Wie ben je, wat is je elevator pitch?
Mijn bedrijf LaRobben draagt met trots mijn achternaam. Ik ben Marianne Robben en op 10-10-’10 raak ik de magische leeftijd van 40 jaar. LaRobben is een ‘fluïde’ communicatieadviesbureau. Op basis van de klantvraag stellen wij een tijdelijk tailormade bureau samen, dat ook weer uit elkaar gaat als de opdracht klaar is. Dat geeft flexibiliteit, maar maakt ook dat we een breed spectrum van benodigde specialisten kunnen leveren. Zo kunnen we aan de voorkant van opdrachten high-end strategie en concepting bieden, tegen een scherpe prijs omdat we nagenoeg geen vaste kosten hebben.
Hoe het allemaal begon
LaRobben bestaat al een tijdje. Ik richtte het ooit op, om meer ruimte voor dingen buiten mijn betaalde baan te creëren: schrijven, doceren, creëren en experimenteren. Langzaam werd LaRobben groter en dit jaar besloot ik full force te gaan. Ik zag de wereld de afgelopen 10 jaar sterk veranderen, maar de grote reclamebureaus evolueerden – naar mijn onvrede – niet mee naar echt nieuwe bureauformules. LaRobben heeft:
* een nieuwe kijk op communicatie. Het geloof dat een merk niet top-down vanuit een hoofdkantoor, maar in het contact tussen een merk en haar klanten wordt gebouwd.
* een nieuwe kijk op het communicatieadviesbureau. LaRobben is fluïde op alle vlakken. In de samenstelling van het team en in het ontbreken van een vaste locatie. Wij werken bij de klant, digitaal en op flexibele werkplekken door heel Nederland.
Waarom ben jij succesvol?
Succes komt door wat je doet, maar vooral door wie je bent en wat je daarmee doet. Succes komt door het beste uit je persoonlijkheid te halen. Uit je parels, maar ook uit de zwarte randjes die je hebt. Bij mij is dat een combinatie van een tomeloze ongebreidelde fantasie, groot zelfvertrouwen, discipline en de drang die ik al van kinds af aan heb om niet in de groep op te gaan, maar voor de groep uit. Ik wil stiekem een beetje ‘beroemd’ worden met alles wat ik doe.
Als je één advies zou mogen geven aan een startende ondernemer, welk zou dat zijn?
Vertrouw altijd op jezelf en wees niet bang om te falen of te verdwalen. Beide zijn juist een goed kompas om de weg te vinden. Ik ben een groot aanhanger van Nietzsche zijn “Was mich nicht umbringt, macht mich stärker”. Midden in de shit is het niet leuk vertoeven, maar als je over je schouder kijkt in de tijd, heeft het altijd iets positiefs bijgedragen aan waar je dan staat.
Hoe bouw je jouw merk/heb je jouw merk gebouwd?
Authenticiteit is volgens mij van het grootste belang. Je bent een merk, je wordt het niet.
Waaraan moet een merk volgens jou in deze tijd voldoen om te overleven?
Merken moeten open zijn, zich geëquipeerd hebben om te luisteren en faciliteren in conversaties. Tussen merk en klant, maar ook tussen klanten onderling. De meeste merken zijn erg goed in het vertellen van hun eigen corporate stories en sales praatjes, maar echt luisteren, ho maar. Als je niet past in de standaard Q&A’s, dan ben je een lastige klant. Het oude merk-denken is echt passé, dialogisch denken is de toekomst.
Wat is jouw verdienmodel en ben je daarover tevreden?
Reclamebureaus verdienen van origine hun geld vooral aan de achterkant van de organisatie. Strategisch advies en creatieve concepten zijn de motor voor daar waar het geld wordt verdiend: creatieve uitwerking en (opslag op) productie.
LaRobben werkt meer als een consultancybureau. Wij verdienen ons geld aan de voorkant met advies en ideeën. In de uitvoering daarvan klikken we ons aan de bestaande projectorganisatie van de klant, die ook zijn eigen inkoop doet. Dat levert klanten een kostenbesparing op die op kan lopen tot wel 50 procent.
Ook in afrekenmodellen probeer ik naar nieuwe vormen te zoeken. Fixed prices voor een project, als klanten financiële zekerheid zoeken. Samenwerkingsvormen waarin LaRobben nieuwe creatieve ideeën lanceert in ruil voor een aandeel in het nieuwe bedrijf en een speciaal sterk gereduceerd tarief voor CBF goedgekeurde goede doelen.
Wat zijn je doelen voor de komende drie jaar/wat zijn je uitdagingen?
Ik heb 2010 benoemd tot mijn transitiejaar. Weg bij de grote netwerkbureaus, op weg naar nieuwe wateren. Waar het me gaat brengen weet ik ook nog niet precies, maar dat is onderdeel van de reis. LaRobben dat groter wordt en verdere nieuwe vormen aanneemt, of misschien wel een onverwachte wending die mijn creativiteit in andere vorm giet. Mijn uitdaging en drijfveer is al 40 jaar de zelfde: een beetje beroemd worden met het omploegen en inzaaien van akkers, om te kijken of het wortel schiet.
http://www.thenextwomen.nl/2010/07/female-business-hero-interview-met-marianne-robben/