woensdag 6 juli 2011

Column MarketingRSLT: Oh Oh Social Cherso

Oh Oh Cherso is een kijkcijferknaller. Bijna 1,5 miljoen Nederlanders volgen wekelijks de partybeslommeringen van 8 Haagse plebs in de Spaanse badplaats Chersonissos. De meest onverstaanbare onder hen, is de meest populaire. ‘Jokertje’ heeft ruim 46.000 vrienden op Hyves. Mijn favoriet, Chersoster ‘Barbie’, heeft bijna 35.000 vriendjes en 195.000 YouTube views van haar schoonmaakhitje ‘ik ben een klein geil blondje’.

De socialisering van televisie komt langzaam op gang. Logischerwijs loopt die over de weg van de minste weerstand van humor en seks minnend social media minded Nederland. Die kijken niet alleen TV op TV, maar ook op hun computer. Het Oh Oh Cherso YouTube kanaal heeft inmiddels 3.8 miljoen hits! Eyeworks -de social media regisseur- zegt dat het niet kannibaliseert op het TV kanaal. Gemiste afleveringen kun je ook bekijken op www.VKmag.nl. Die hebben volgens mij een slimme deal gemaakt met Eyeworks. Doorplaatsingen als deze, tillen de Cherso-sterren tot grote hoogte. VKmag sabelt de sterren overigens net zo hard weer neer. De 2de rangs erotische cellulitis foto’s van Roos, bijgenaamd Little Princes, worden er breed uitgemeten en door de community voorzien van ‘passend’ commentaar.
De focus ligt op Hyves, Facebook en Twitter. Bij die laatste heeft de social media regisseur de touwtjes niet helemaal in handen weten te houden. Van alle Cherso Twitter accounts is niet het officiële, maar het officieuze fanaccount “OhCherso” met bijna 15.000 followers het grootste. Ook learnings bij de URL’s. www.ohohcherso.nl is weliswaar van de producent, maar linkt jammerlijk door naar RTL.nl. Een gemiste kans voor het Cherso merk. Ohohcherso.com is blijkbaar niet direct geclaimd en ‘gekaapt’ door dezelfde fans die achter het Twitter account zitten. In tegenstelling tot VKmag kun je hier geen afleveringen bekijken. De fansite moet daarvoor verplicht doorlinken naar RTL en YouTube. Dat verraadt enerzijds dat er met VKmag dus wel degelijk commerciële afspraken zijn. Anderzijds laat het zien dat de producent nog te veel social media regisseur wil zijn, in plaats van facilitator. Social media succes is juist je merk open durven zetten voor anderen. De webmaster van de .com fansite betreurt dat zijn pogingen tot samenwerken tot nu toe nul op het rekest kregen. Misschien in het winterseizoen, want there is more to come. Voor de nieuwsgierigen onder u: www.vkmag.com/magazine/naaktfoto_oh_oh_cherso_barbie_uitgelekt.