woensdag 6 juli 2011

Column marketingRSTL: De leegte na Bomvol

Na twee jaar en vierentwintig dates had ik het gevoel dat we elkaar steeds beter leerden kennen. Ik wachtte elke maand trouw op je, was verliefd op je verhalen maar vooral op je innovatieve karakter en rich content. Natuurlijk geef ik toe dat een vrouw als ik graag gezien wordt naast iemand met zoveel bekroningen en lauwerkransen. Maar hoe dan ook, ik had je in mijn marketing hart gesloten en in mijn presentaties aan studenten. Je kunt je daarom misschien voorstellen dat ik verrast, boos en vooral verdrietig was toen je me in december (een feestmaand nochthans) vertelde dat je ermee wilde stoppen.
En wat was ik dolblij toen je me tot slot vertelde dat we toch met elkaar verder gingen. Dat je nieuwe dingen aan het bedenken was om met te verrassen, om echt met me in dialoog te blijven, om content te personaliseren in je webwinkel. Maar dat ik nog even moest wachten op al dat moois. Ik ben nu vol verwachting van waar we naartoe gaan met elkaar, wat ik mijn studenten kan gaan vertellen als nieuwste innovatie en welke prijzen je in 2010 met al dat nieuws gaat winnen. Ik hoop dat je me niet zult teleurstellen. De leegte die ik voel na jou stoppen van Bomvol kwam hard aan. Ik las in de pers wat van je overwegingen. Dat je na 2,5 jaar gewoon toe was aan iets nieuws. Dat je doelen bereikt waren. Ik mailde naar je klantenservice in de hoop op betere redenen. En wat was ik blij verrast toen je me vervolgens zelf belde. “Met Michel Schaeffer”; klonk het aan de andere kant van de lijn. En mijn boosheid was direct verdwenen. Toen je me vertelde dat het slimmer was om de content uit Bomvol te integreren in de bestaande webwinkel, omdat dat een groter bereik geeft en je niet tussen platforms hoeft te klikken, begreep ik je een stuk beter. Je had het al aan je vriend Theo verteld op Moblog en nu ook aan mij: “Bomvol zorgde nog steeds voor enkele tienduizenden tot honderdduizenden bezoekers van de winkel per uitgave. Maar het was een proeftuin buiten de winkel. We hebben nu zo veel ervaring met wat werkt en wat niet, dat we die kennis terug willen brengen naar de winkel.”

Liefs,
Je trouwe Bomvol-volger
p.s.: Dat het niet om een kostenbesparing zou gaan geloof ik nog niet helemaal. Een etentje buiten de deur is nu eenmaal een stuk duurder, dan wanneer je thuis op je eigen platform kookt.