woensdag 6 juli 2011

Column MarketingRSLT: De zekerheid van hersenactiviteit

Als adverteerder of reclamemaker bent u in deze tijden op zoek naar resultaat. Naar het beheersen van reclame effecten. Misschien is NeuroEconomics dan iets voor u. Het geeft u de zekerheid van hersenactiviteit. Nee -schud uw protoreptilische brein even wakker- niet die van uzelf, maar die van uw klanten. NeuroEconomics combineert neurowetenschappen met economie, psychologie en marketing, om beslisgedrag van consumenten te onderzoeken.
Met behulp van badmutsen met elektromagnetische geleidende plakkers en fMRI-tunnels wordt de hersenactiviteit bestudeerd die volgt op bijvoorbeeld uw mailing. The Economist spreekt van “of the liveliest and most controversial areas of economic research”. Het onderzoek wijst bijvoorbeeld uit dat sterke merken vooral rode bellen doen rinkelen in die delen van de hersenen waar genot en beloning huizen. Eindelijk een prettige wiskundige rekenformule voor de werking van reclame? Nou, nog niet helemaal. Meer een lokalisering ervan. De verklaring tussen stimulus en kooprespons hebben de bloedeloze hersenchirurgen nog niet kunnen vinden. Rode bellen in onze hersenen blijken zich namelijk te vertalen in verschillende soorten gedrag of zelfs gedragsonderdrukking. Voorlopig verkoopt u met NeuroEconomics dus geen onsje gehakt meer.
Hoewel ik vooralsnog sceptisch ben over de reclameoptimaliserende kracht van NeuroEconomics, ben ik over een commerciële toepassing ervan laaiend. Speelgoedgigant Mattel introduceerde dit jaar op de speelgoedbeurs in Las Vegas de Mind Flex. De Mind Flex meet je ‘theta brain waves’ en door je meer of minder te concentreren kun je een balletje door een parcours leiden. Kijk mama: zonder handen! Het begin van vast meer moois. Zoals je tv overzetten met je gedachtes of gesprekken voeren in je hoofd, maar nu eens niet met jezelf. Onderzoekers van DARPAT zijn op dit moment serieus bezig met het project ‘silent talk’. Waarmee militairen zonder geluid met elkaar kunnen praten via neurosignalen! En kijk eens op Emotive.com naar de mogelijkheden van hun neurologische headset.
I can feel The Force Luke Skywalker!!