woensdag 6 juli 2011

Column MarketingRSLT: Op de bon

Google is cool. Ubercool! Wat ik vind van Google? Google vindt alles! Websites, afbeeldingen, onuitspreekbare plaatsen in uithoeken van Nederland, waar ik naartoe reis voor lezingen. Via Google Earth check ik de parkeergelegenheid. Tegenwoordig is Google ook mijn persoonlijke vertaalbureau. Columns met één druk in het Turks publiceren: “Google iyi çeviriler yapar”.
Dat de universele homepage van het internet groeit, opkoopt, dingen van mij weet en bekijkt wat ik bekijk, neem ik voor lief. In mijn vocabulaire staat dat voor het ondernemerschap van de 21ste eeuw. De zwarte randjes in Youtube filmpjes als ‘The Beast File Google’ neem ik met een korreltje zout. Zolang Google dit soort filmpjes toelaat op hun eigen platform maak ik me geen zorgen.

Ik heb het voorrecht gehad om in mijn BBDO tijd voor Google Adwords te werken. Een goed gezelschap van gedreven, intelligente mensen, die advertentieruimte op Google verkopen. Dat wordt sinds 2009 ondermeer gedaan met het inserten van coupons in business bladen. U kent ze wel: die A5 waardebonnen met 50 euro gratis Google Adwords advertentietegoed. Nu zijn inserts een beproefd medium en gratis is altijd goed. Maar na een jaar lang dezelfde poppetjes-bon in nagenoeg elk blad, is het nu genoeg geweest.

Een voorzichtige mouwcalculatie. Stel dat Google de bon het afgelopen jaar in gemiddeld twee btob bladen per week stopte, met een gemiddelde oplage van 20.000 stuks. Dat maakt meer dan 2 miljoen bonnen! De 800.000 MKB bedrijven in Nederland hebben het nu denk ik wel begrepen.
Dat de bon nog niet ter ziele is komt vast door haar effect. 2 miljoen bonnen met een geschatte conversie van 0,1% is al snel zo’n 2.000 nieuwe gebruikers. Als die allemaal 50 euro per maand gaan besteden, praten we over een jaaromzet van ruim 1,2 miljoen euro. 2 miljoen coupons kosten aan drukwerk misschien 40.000 euro. Is dat voldoende reden om te blijven strooien? Wat mij betreft niet, want de bonnen passen al lang niet meer bij de merkwaarden van Google: niet nieuw, niet creatief, en niet innovatief. Mijn devies: strooien mag, maar zoveel hagelslag op je brood is niet meer lekker.